Nasze skonsolidowane przychody ze sprzedaży w pierwszym półroczu 2020 roku wyniosły 24,6 mln zł, wobec 28,8 mln zł w pierwszym półroczu 2019 roku. Spadek skonsolidowanych przychodów o kwotę ok. -4,2 mln zł, tj. 14,6%, spowodowało kilka czynników. Należało do nich m.in. zaprzestanie obejmowania w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym przychodów spółki Adepto sp. z o.o. w związku z umową inwestycyjną, zawartą w dniu 13.09.2019 r., na podstawie której udział Emitenta we wspomnianej spółce zależnej zmniejszył się do 40%. Ponadto wpływ na wysokość przychodów miał również poziom sprzedaży wypracowanej przez spółki z Grupy Kapitałowej w styczniu br. (pierwsze większe zlecenia kampanii marketingowych zaczęły pojawiać się dopiero w drugiej połowie miesiąca), a także przychody osiągnięte od marca do czerwca, kiedy to część klientów Grupy Kapitałowej Digitree Group wprowadziła ograniczenia w swoich działaniach marketingowych w związku z pandemią COVID-19.
Zgodnie z raportem przeprowadzonym w połowie kwietnia br. przez IAB Polska nt. konsekwencji koronawirusa dla branży komunikacji reklamowej online, aż 87% firm z branży reklamy online odczuwa destrukcyjne skutki pandemii, a 4 na 5 firm odnotowało zmniejszenie osiąganych przychodów. Firmy zmniejszyły również ogólne wydatki na reklamę i inwestują jedynie w formy promocji przekładające się na największe korzyści biznesowe: zwłaszcza reklamę sprzedawaną w modelu programmatic, mobile, reklamę w wyszukiwarkach internetowych (SEM) oraz w social media. W ramach badań prowadzonych przez spółki z Grupy Kapitałowej Digitree Group odnotowane zostały również spadki w zakresie konkretnych branż takich jak fashion, gdzie zainteresowanie klientów online konkretnymi produktami spadło nawet o 70%, czy branży travel, gdzie spadki w zakresie liczby codziennych odwiedzin stron internetowych sięgały w niektórych miesiącach II kwartału 2020 r. poziomu ok. 10% ruchu sprzed pandemii. Powyższe realnie wpłynęło na poziom przychodów Grupy Emitenta.
W ujęciu kwartał do kwartału, przychody Grupy Emitenta utrzymały się niemal na tym samym poziomie (12 364 623 zł w I kwartale wobec 12 192 991 zł w II kwartale br.).
Pomimo trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, odczuwalnej dla wielu firm, w tym również z branży reklamowej, ogólny poziom skonsolidowanych wyników finansowych Grupy, takich jak EBITDA i zysk netto, uległ znaczącej poprawie. Z uwagi na wzmożone zainteresowanie usługami z zakresu obsługi e-commerce, Fast White Cat S.A. odnotowała poprawę wyników, natomiast wyniki spółek takich jak INIS sp. z o.o., JU: sp. z o.o. czy Sales Intelligence sp. z o.o. spadły.
Wstępna skonsolidowana EBITDA Grupy Kapitałowej Digitree Group w pierwszym półroczu 2020 r. wyniosła ok. 2,9 mln zł, wobec 1,7 mln zł w pierwszym półroczu 2019 roku, co stanowi wzrost o kwotę 1,2 mln zł, tj. o 75% rok do roku. Wynik EBITDA osiągnięty w samym II kwartale 2020 r., wynoszący 1, 6 mln zł, okazał się najwyższy w porównaniu do 4 poprzedzających go kwartałów. Szacunkowy zysk netto w pierwszym półroczu 2020 roku wyniósł 0,3 mln zł, wobec straty (-0,7 mln zł) osiągniętej w analogicznym okresie roku 2019. Zysk netto wypracowany w samym II kwartale 2020 roku, tj. 0,4 mln zł, również stanowi znaczną poprawę względem poprzednich kwartałów.
Poprawa wyników finansowych pierwszego półrocza 2020 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2019 r., zarówno na poziomie EBITDA jak i zysku netto, była efektem oszczędności kosztowych i kontynuacji zmian wprowadzonych w ramach spółek należących do Grupy Kapitałowej Digitree Group w zakresie prowadzenia projektów oraz obsługi klienta.