Sytuacja globalnego kryzysu w naturalny sposób obniżyła przychody marek sprzedażowych – to było nieuniknione. Można jednak było te marki wspierać kreatywnie, oferując im zaplecze merytoryczne i wsparcie techniczne, które przełoży się przynajmniej na zabezpieczenie części dochodu. Fast White Cat podchodzi do kryzysu jak do okazji na wykorzystanie umiejętności i znalezienia nowych przestrzeni działalności – a przez to nowych partnerów biznesowych.
Jedną z takich okazji okazał się innowacyjny pomysł marki odzieżowej Quiosque, który firma zrealizowała we współpracy z Fast White Cat. Udało nam się wspólnie nie tylko wdrożyć rozwiązanie przenoszące sprzedaż z offline do online, ale też łączące w sobie nowoczesne podejście do zakupów z wykorzystaniem Facebooka, jako jednego z popularniejszych kanałów Social Media – w Polsce korzysta z niego aż 75% internautów. Wdrażając pomysł, jaki firma Quiosque postawiła sobie za cel, udało się stworzyć możliwość promocji i sprzedaży produktów marki na żywo – właśnie na Facebooku. W tym markę wsparło Fast White Cat. Nasza realizacja odbiła się szerokim echem na rynku, do tego stopnia, że w swoim Raporcie “Future is now”, opisała ją marka Adobe
Raport Adobe – Future is now
Cel i założenia
Celem Fast White Cat i Quisoque było zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym oraz za pomocą Facebooka, przy jednoczesnej popularyzacji takiego rodzaju kupowania, ale także podtrzymanie relacji z klientkami, które dotąd robiły zakupy wyłącznie offline – to niezbędne, by wypracowywany długo wizerunek marki nie podupadł w czasie, gdy kontakt offline nie jest w ogóle możliwy. Wiemy też, jaki potencjał na zbudowanie społeczności danej marki tkwi w Social Mediach, stąd decyzja, by w czasie kryzysu wykorzystać możliwości tego kanału do maksimum.
Realizacja
Strategia komunikacji tego projektu została oparta o kilka optymalnych rozwiązań. Po pierwsze marka odzieżowa gwarantowała klientkom czasowy rabat na zakupy, uzależniony od aktualnej sprzedaży asortymentu, a do tego osobny kod rabatowy, który uruchamiał się po wpisaniu przy zamówieniu w e-sklepie. Po drugie – w obrazowy, przystępny sposób został przedstawiony aktualny asortyment marki – prezentując ubrania na modelce, uwzględniając rozpisanie rozmiarów i wymiarów danego produktu. Do tego, chcąc przyspieszyć decyzję zakupową, podjęto działania polegające na udostępnianiu linków promowanych produktów, a czas trwania live’a oszacowano odgórnie, na około godzinę. Co więcej, moment uruchamiania live’ów nie był przypadkowy – na podstawie analizy ruchu i aktywności odbiorców fanpage’a marki, zdecydowano o zaproponowaniu dni tygodnia, w których można było przewidzieć najwyższą aktywność potencjalnych klientek. Stąd decyzja o prowadzeniu live’ów we wtorki, piątki i niedziele. Dla klientek, które niechętnie składają zamówienia przez e-sklep, uruchomiono możliwość przejęcia wykonania tej czynności przez konsultanta BOK, podczas rozmowy telefonicznej z daną użytkowniczką. Największe wyzwanie, z jakim zmierzyliśmy się jako Fast White Cat podczas realizacji tego projektu, dotyczyło utworzenia zamówienia i ominięcia przy tym obostrzeń Facebooka – tłumaczy Cezary Kożon, Prezes Fast White Cat – Facebook blokuje bowiem firmom możliwość pisania prywatnych wiadomości do użytkowników. Rozwiązaliśmy tę kwestię, posługując się komentarzami podczas live’ów – z ich pomocą Biuro Obsługi Klienta pisało prośbę do konkretnej klientki o podanie numeru produktu, którym jest zainteresowana oraz jej numeru kontaktowego. Wówczas pracownik BOK, wykonując połączenie telefoniczne do klientki, mógł złożyć zamówienie w jej imieniu i zgodnie z jej oczekiwanymi.
Efekty
Zasięg live’ów, które Quiosque dotąd zainicjował, wahał się między 28 258 a 40 260 użytkowników, a średni wzrost sprzedaży wzrósł o 44% w stosunku do dnia poprzedzającego live. W trakcie trwania tych spotkań online udało się więc dokonać konwersji, w tym przypadku – sprzedać część promowanych produktów. Nie bez znaczenia pozostało tu również aktywne doradztwo Biura Obsługi Klienta – czyli ta wartość, która dotąd stanowiła przewagę zakupów offline nad tymi internetowymi.
Według raportu „E-commerce w Polsce 2019. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej i Gemius”, aż 62% internautów kupuje online – w sytuacji kwarantanny ta wartość urośnie do maksimum, dlatego staramy się przenosić świadomość i działania naszych klientów do sfery online, a tam szukać nowych, jeszcze ciekawszych rozwiązań.