06.08.2021

ARTYKUŁY

Marketplace’y potrzebne od zaraz

58 proc. sprzedaży w e-commerce realizowanych jest dzięki marketplace’om. Prognozuje się, że już za dwa lata udział ten wzrośnie do 75 proc. Jeśli myślisz o wejściu na zagraniczne rynki, nie możesz pominąć tego kanału sprzedaży w swojej strategii biznesowej.  

Marketplace to platforma sprzedażowa, która w jednym miejscu oferuje produkty pochodzące od wielu sprzedawców. W Europie działa 30 marketplace’ów. Takie platformy działają lokalnie (Otto), globalnie (eBay), oferują szeroki asortyment (Amazon) lub specjalistyczny (Wayfair). - Decyzja o wyborze konkretnej wymaga przeanalizowania szans i zagrożeń związanych z własną ofertą. Kluczem do sukcesu może być przewaga konkurencyjna w danej niszy, potencjał kategorii, lepszy produkt czy sprawniejsza obsługa. – komentuje Krzysztof Murzyn, Head of New Business w Marketplaceme. Decyzja o wyborze rynku sprzedaży wiąże się także z analizą strony formalnej. Rejestracja konta na platformach to proces złożony. Sprzedaż zagraniczna powoduje również powstanie dodatkowych obowiązków podatkowych.

Oferta kluczem do sukcesu

Marketplace’y działają w oparciu o zaawansowane algorytmy, które decydują o pozycjonowaniu oferty. Ta zaś z punktu widzenia sprzedaży jest decydująca dla osiągnięcia sukcesu. Dlatego znajomość zasad funkcjonowania algorytmów odgrywa kluczową rolę w sprzedaży. Na pozycjonowanie oferty wpływa jej opis, zdjęcie, przypisanie do kategorii, cena, dostępność, logistyka i inne wymagania platformy.

Jednak, nie możesz sprzedawać na marketplace’ach, nie myśląc o budowaniu wizerunku własnej marki. Dobre wrażenie można zrobić tylko raz, więc od początku musisz zwracać uwagę na dobre opinie i wysoki rating. To one decydują, czy klient odbiera Cię za rzetelnego sprzedawcę, czy nie.

Jakość obsługi ważniejsza od ceny

Obsługa klienta na zagranicznych rynkach wymaga również biura obsługi pracującego w weekendy i święta. Jego zadaniem jest troska o odbiorców we wszystkich kanałach komunikacyjnych. Jakość obsługi i doświadczenie zakupowe klienta jest ważniejsze niż tylko cena. - Lwią częścią doświadczenia klienta jest szybka dostawa i możliwości wymiany lub zwrotu towaru. Każde opóźnienie to ryzyko otrzymania negatywnej oceny i utrata potencjalnych klientów. Dlatego logistyka i wybór wiarygodnego partnera, który odpowiada za magazynowanie i wysyłkę produktów, ma strategiczny charakter. – dodaje Krzysztof Murzyn.

 

Artykuł zrealizowany w ramach współpracy z Newsweek przy cyklu eCommerce na 6! według Digitree Group.