W każdej branży klienci mają swoje zwyczaje. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak podejmują decyzję o zakupach oraz jak komunikacja wpływa na ich przebieg. Sukces automatyzacji marketingu tkwi w dopasowaniu indywidualnych preferencji klientów do komunikacji sprzedażowej. Punktem wyjścia jest analiza procesu komunikacji, jego rozbudowa o nowe elementy lub stworzenie go od podstaw.
Na podstawie tak przygotowanych danych możliwy jest dobór grup konsumentów, zaplanowanie ścieżki komunikacji z klientem, formy komunikatu, sposobu i czasu jego nadania. Opracowany algorytm działania odpowiada za wszystkie wymienione kroki i staje się sercem rozwiązania marketing automation. - Mapa komunikacji jest fundamentem każdego wdrożenia oraz automatyzacji komunikacji. Dobrze przemyślana strategia wdrożenia marketing automation wymaga szczegółowej analizy biznesu, pomoże zbudować lojalność wobec marki, zwiększyć liczbę klientów, a tym samym wpłynąć pozytywnie na skuteczność oraz zysk. - mówi Karolina Macionczyk, Senior Business Development Manager z SARE, Digitree Group.
Kto z nas nie chciałby otrzymać trafnych podpowiedzi, które finalnie przyczynią się do udanych i szybkich zakupów? Dlatego warto od razu rozprawić się z jednym z mitów, jakoby proces ten zadziałał automatycznie na zasadzie “jednego kliknięcia”. To, co z punktu widzenia konsumenta jest odbierane jako pomoc w zakupach, od strony planowania automatyzacji komunikacji jest wieloetapowym procesem. Skuteczna komunikacja z dziesiątkami czy setkami tysięcy klientów nie byłaby możliwa bez zastosowania narzędzi analitycznych oraz nowych technologii. I chociaż mówimy o automatyzacji, to nad całym procesem czuwa człowiek, który zajmuje się analizą danych, a następnie projektowaniem ścieżki komunikacji z klientem.
Komunikacja pod kontrolą
Doskonałym przykładem takiego podejścia jest zrealizowane wdrożenie dla sieci marketów budowlano-dekoratorskich. - Rozpoczynając współpracę z tak dużym Partnerem, zadbaliśmy o pełną transparentność i drobiazgowe zrozumienie procesu. Interdyscyplinarna grupa projektowa wypracowała w pierwszym kroku zaawansowany algorytm, który został osadzony w systemie i odpowiada za podejmowanie decyzji jaki produkt, do kogo i kiedy zostanie zarekomendowany. To kluczowe, aby przekazując decyzyjność dotyczącą komunikacji w ręce systemów automatycznych, proces był w pełni zrozumiały. - mówi Karolina Macionczyk.
Wspomniany obszar automatyzacji dotyczy kampanii e-mailingowych oraz komunikacji SMS. Za personalizację treści, a więc pomoc konsumentom w wyborze właściwego produktu, finalnie odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe, które analizują setki tysięcy zmiennych. Pamiętajmy, że równie ważnym elementem rozwiązań marketing automation jest część raportowo-analityczna. To ona z jednej strony odpowiada za właściwe pokazywanie efektów automatyzacji, z drugiej - stanowi paliwo do ciągłego doskonalenia algorytmów. - Tu nie ma miejsca na przypadek.Marketing automation jest jak podróż, w trakcie której na bieżąco korygujesz trasę dzięki danym i sprytnym algorytmom. Dzięki temu do celu dotrzesz sprawniej, szybciej, nie tracąc przyjemności z podróżowania. - podsumowuje Macionczyk.
Artykuł zrealizowany w ramach współpracy z Newsweek przy cyklu eCommerce na 6! według Digitree Group.