19.04.2021

ARTYKUŁY

E-mail Marketing vs. pandemia – Raport 17. Badanie Poczty

Jak wygląda sytuacja e-mail marketingu w dobie pandemii? Czy e-mail marketing jest nadal najpopularniejszym kanałem komunikacji, a może jest już passe? Poznaj wyniki raportu i nie daj się zaskoczyć najnowszym trendom w e-mail marketingu i marketing automation. Na zachętę dodamy, że raport jest uzupełniony wartościowymi komentarzami ekspertów z branży marketingowej.

W tym roku Badanie wykorzystania poczty elektronicznej miało trochę inny charakter niż ubiegłe edycje. Ankieta przeprowadzona za pomocą modułu ankiet SAREsystem oraz Panelu Badawczego Biostat pozwoliła nam bliżej przyjrzeć się sytuacji, w której znalazł się e-mail marketing w dobie pandemii. 


Czy e-mail marketing wyszedł już z mody?

- W tym roku jasno możemy zaprzeczyć plotkom, że e-mail marketing czasy swojej świetności ma już za sobą. E-mail kolejny już raz udowadnia nam, że jest najchętniej wykorzystywanym kanałem komunikacji, którego nie należy pomijać w swojej strategii. W raporcie zostały przedstawione dokładne wyniki Badania Poczty, które w dużej mierze mają realny wpływ na kształt media planów i komunikacji marketingowej wielu największych firm w Polsce – wyjaśnia Rafał Zakrzewski, Prezes Digitree Group.

Śmierć e-mail marketingowi przepowiada się już od bardzo dawna. Tegoroczne wyniki Badania Poczty potwierdzają, że są to tylko zwykłe plotki. E-mail według 77% pytanych marketerów jest nadal najchętniej wykorzystywanym kanałem komunikacji z klientem. A dlaczego wysyłają oni wiadomości e-mail? Głównym celem jest sprzedaż, działania wizerunkowe i komunikacja transakcyjna. Dodatkowo wielu marketerów łączy e-mail z innymi kanałami komunikacji, aby jeszcze bardziej spersonalizować swoje komunikaty i dotrzeć do jak największej liczby klientów. 

Czy podczas pandemii e-mail był też tak często wykorzystywany? W ubiegłym roku wiele firm zostało zmuszonych przenieść swoje biznesy do Internetu, a tym samym musiało znaleźć łatwy i skuteczny sposób na komunikację ze swoimi klientem. E-mail marketing dla wielu z nich okazał się najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem! Według Badania wskaźnik OR (open rate) wysłanych e-maili okazał się wyższy nawet o 140% dla niektórych przebadanych firm. Oznacza to, że lockdown pozytywnie wpłynął na wybrane branże i pozwolił osiągnąć niemałe zyski. Lepsze wyniki w trakcie pandemii wykazało aż 40% firm, a ponad 30% twierdzi, że nie udałoby się im to bez e-mail marketingu. Poznaj dokładne wyniki tego Badania.

>> POBIERZ RAPORT

Newslettery, czy warto je wysyłać?

71% respondentów XVII Badania wykorzystania poczty elektronicznej subskrybuje newslettery. Wynik ten jest wyższy niż w ubiegłym roku, co oznacza, że użytkownicy wciąż bardzo chętnie chcą otrzymywać komunikację, na którą wyrażą zgodę. Do newslettera zwykle dołączają poprzez stronę internetową danej firmy, media społecznościowe lub ankietę udostępnianą na eventach. Co powinien zawierać dobry newsletter? Dla odbiorcy ogromne znaczenie ma personalizacji, czyli dopasowanie treści do jego zainteresowań i preferencji

- Personalizacja oraz odpowiednie targetowanie wiadomości są bardzo istotne w działaniach marketingowych. Jeżeli dobrze dobierzemy komunikat i wyślemy go w odpowiednim czasie do konkretnej grupy docelowej, to statystyki z naszych działań będą na najwyższym poziomie. Personalizacja komunikacji nie opiera się jedynie na dodaniu imienia subskrybenta w treści wiadomości, to także odpowiedni dobór produktów/usług, jakimi interesuje się odbiorca. Tym sposobem dajemy mu poczucie, że wiemy, czego potrzebuje. – Michał Kręcisz, Business Development Manager w Revhunter.

 

Rośnie popularność marketing automation

Tylko 9% respondentów korzysta z marketing automation. Choć wynik ten nie prezentuje się zbyt dobrze, to dużym optymizmem napawa liczba osób, które zamierzają wprowadzić tego typu działania do swojego biznesu – 68%. Oznacza to, że coraz więcej firm dostrzega potencjał, jaki ma w sobie automatyzacja niektórych procesów w firmie. W dzisiejszych czasach nie wystarcza prowadzenie firmy online. Twoja konkurencja też jest w sieci. Należy jednak wdrożyć takie rozwiązania, dzięki którym wyprzedzisz swoją konkurencję. A do nich na pewno zalicza się Marketing Automation.

- Narzędzia marketing automation stanowią kompleksowe środowisko do sprawnej organizacji komunikacji z klientami. 71% firm, korzystających z automatyzacji zauważyło znaczny wzrost sprzedaży przy wykorzystaniu rozwiązań tej klasy. Kompleksowe wsparcie firm wdrażających marketing automation oraz pomoc w budowaniu strategii opartej o te narzędzia powodują realne wzrosty. Aż 67% ankietowanych potwierdziło, że korzysta z pomocy firm, które udzielają kompleksowego wsparcia w obszarze implementacji, tworzeniu strategii czy realizacji kampanii przy wykorzystaniu marketing automation – twierdzi Łukasz Haładus, Customer Success Director Digitree Group. 

Jakie korzyści daje wprowadzenie automatyzacji? Według większości respondenci do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:

  • Efektywniejsze targetowanie.
  • Pomoc pracownikom w wykonywaniu powtarzalnych działań.
  • Poprawa jakości komunikacji. 
  • Oszczędność.
  • Polepszenie relacji z klientami, dzięki natychmiastowej komunikacji.

POBIERZ RAPORT, aby poznać więcej wyników tegorocznego Badania Poczty!


Patronami 17. Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce zostali:

BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Szef Sprzedaży, Brief.pl, Nowy Marketing, IAB Polska, Marketer+, Izba Gospodarki Elektronicznej, Tygrysy Biznesu, INIS, Salelifter, JU.