Bywa, że przyrost nowych leadów i współczynnik konwersji są satysfakcjonujące, ale często nie łączą się z budowaniem lojalności i więzi klienta z marką.
Zastanawiasz się, jakie działania marketingowe dodać do scenariusza komunikacji, aby pomógł budować trwałą relację i zwiększać retencję klientów? ukierunkowany na kontakt z klientem i zbudowanie trwałej relacji, aby zwiększyć ich retencję. Co zrobić, aby klient czuł się “ukontentowany” w sferze digitalu?
Analiza danych
Jak zdefiniować klienta idealnego? Czy wiesz kim jest Twój odbiorca? Często wielu marketerów nie zadaje sobie tych pytań, a odpowiedzi na nie są kluczowe dla biznesu. Dlatego warto tworzyć personę, osobę, która reprezentuje wspomnianego na początku klienta idealnego – stworzenie takiej postaci pozwoli zdefiniować jego potrzeby, problemy, pragnienia. A czy jest sposób je zdefiniować? Oczywiście – zbierać i analizować dane i zachowanie swoich odbiorców.
Pomogą w tym:
- stałe monitorowanie ruchu na stronie w Google Analytics,
- zbieranie danych demograficznych lub geolokalizacyjnych,
- analiza preferencji zakupowych czy zamożności klienta.
Prowadzenie komunikacji poprzez email marketing pomoże także określić cechy użytkownika, dzięki którym dokonasz segmentacji. W jaki sposób? Na przykład na podstawie częstotliwości wysyłek, wskaźników OR i CTR oraz tematyki komunikacji. W SAREsystem można łatwo dokonać segmentacji, wykorzystując do niej flowcharty – narzędzie do prostego i intuicyjnego tworzenia grup w zasobach bazodanowych, bazując na danych z dotychczasowych kampanii.
Personalizacja, budowanie ciekawości, multichannel
Indywidualne podejście do klienta, odpowiadanie na jego potrzeby i atrakcyjny content, a wszystko to w ujęciu wielkonałowym – klucz do sukcesu komunikacji. Jak nawiązywać relację z klientem za pomocą takich działań?
- Personalizuj mailingów i stosuj atrakcyjne tytuły. Zwracaj się po imieniu do swojego odbiorcy już w temacue maila. To zachęci do otwarcia wiadomości i do podjęcia następnych kroków. W treści wiadomości umieszczaj informacje o produktach w koszyku, rekomenduj produkty podobne.
- Pozwól także klientowi mówić – zadbaj o to, aby mógł odpowiedzieć na Twoją wiadomość, wykorzystuj kanał zwrotny w swojej komunikacji.
- Zadbaj o dynamiczną treść na stronie WWW. Monitoruj czas użytkowników spędzony na stronie. Prowadząc e-commerce uwpenij się się że rzeczowe opisy produktów oraz że ich zdjęcia są dobrej. Prowadź bloga i edukuj swoich odbiorców w danym obszarze.
- Wykorzystuj notyfikacje web-push oraz pop-upy. Te pojawiające się okienka skłonią odbiorców do zastania na stronie nieco dłużej i mogą poskutkować ich działaniem (stosuj np. exit pop-up ze zniżką lub korzyścią do listy subskrybentów newslettera).
- Łącz komunikację mailingową z mobile. Personalizuj wysyłki SMS i MMS.
- Bądź spójny we wszystkich punktach styku klienta z Twoją marką. Dotyczy to także mediów społecznościowych (posty, grafiki, video – dopasowane do targetu).
- Analizuj na bieżąco wyniki podejmowanych działań – to będzie procentować w przyszłości i pomoże zbudować bardziej szczegółowy obraz odbiorcy.
- śledź aktualne trendy w marketingu online.
Automatyzacja e-mail marketingu
Automatyzacja to inaczej usprawnienie powtarzalnych procesów marketingowych. Dzięki jej zastosowaniu możesz zaoszczędzić czas, który poświecisz na inne zadania. Jak automatyzacja wygląda w przypadku email marketingu? Opiera się na działaniach Twoich klientów lub subskrybentów. Najczęściej automatyczne wiadomości mają postać maili powitalnych, np. po założeniu konta w e-sklepie albo dopisaniu się do listy newslettera. Dotyczy również tzw. maili transakcyjnych – np. z potwierdzeniem złożenia zamówienia oraz procesem realizacji. W przypadku maili transakcyjnych, wskaźnik OR jest zwykle wyższy niż tradycyjnych kampanii mailingowych.
Poniżej znajdziesz kilka sposobów motywujących klienta do wejścia w interakcje z Twoim brandem:
- AKTYWACJA UŻYTKOWNIKA
Czy zdarza się, że klienci zakładają konta w Twoim sklepie, ale nie logują się do niego i nie korzystają z oferty, np. przez pierwsze 14 dni?
- Utwórz zautomatyzowaną kampanię aktywacyjną. Treść może wyglądać następująco: “Tęsknimy za Tobą, zobacz co przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie!”
- RETENCJA KLIENTA
Czyli jego utrzymanie. W przypadku, kiedy klientowi kończy się np. licencja na Twoje oprogramowanie musisz dołożyć starań, aby zatrzymać go u siebie na dłużej.
Zaplanuj zautomatyzowaną kampanię do wszystkich klientów, którym kończy się czas korzystania z licencji – załóżmy, że taka wysyłka uruchomi się dwa miesiące przed wygaśnięciem umowy.
- DOCENIAJ ZA LOJALNOŚĆ
Budowanie więzi i lojalności klienta to najważniejsze elementy skutecznej komunikacji. Nagradzaj osoby związane z marką, dając od czasu do czasu coś w prezencie. Doskonale sprawdzi się tutaj wiadomość mająca charakter niespodzianki. Co w niej dodać? Poniżej kilka propozycji:
– newsa o darmowych dwóch miesiącach korzystania z licencji po przedłużeniu umowy,
– personalizowany kod rabatowy na zakupy w Twoim e-sklepie,
– prezent z okazji urodzin – np. do zamówienia dorzucisz niespodziankę-gratis.
Niewielkie obciążenie dla Twojego budżetu, ogromne benefity benefitów w przyszłości.
Testowanie i optymalizacja
Monitorowanie, analiza, wyciąganie wniosków – aby komunikacja była skuteczna musisz skupić się właśnie na tych trzech działaniach. Dzięki nim, będziesz w stanie dokonywać właściwej optymalizacji działań i strategii. SAREsystem posiada rozbudowany moduł raportowania, który umożliwia szczegółową optymalizację komunikacji. Aby jeszcze mocniej personalizować komunikację – przeprowadzaj testy kampanii mailingowych. Testy A/B/X pozwolą szybko sprawdzić różne kreacje mailingów, tematy wiadomości czy jej nadawcę, aby wybrać te najskuteczniejszą wiadomość.
Podsumowanie
Aby skutecznie przedrzeć się przez natłok informacji, które dostajemy z każdej strony, musisz zadbać o pozytywny customer journey. Wymagania klientów co do sposobu komunikacji są coraz wyższe. Na szczęście, technologia pomaga marekterom ułatwiać ten proces w czasie rzeczywistym, co pozwala na błyskawiczną odpowiedź marki na potrzeby klienta i tworzenie długotrwałych i dochodowych relacji.
Zwracaj uwagę na to, co klient ma do powiedzenia. Zwracaj uwagę na to, czego nie mówi. Analizuj dane, które dają istotne informacje i pomogą wyciągać wnioski.
Jeśli chcesz wiedzieć, jakie kampanie sprawdzą się w Twoim e-commerce. Skontaktuj się z naszymi specjalistami – kontakt@sare.pl.